czwartek, 3 marca 2011

Oponki drożdżowe z serem i bułeczki oponkowe

Konkurs na wypiek tłustoczwartkowy w naszym domu wygrały oponki i do tego koniecznie miały być drożdżowe. Moje eksperymenty z drożdżowymi oponkami zakończyłam jako posiadaczka dużej miski drożdżowego ciasta z serem. Tylko co tu zrobić z taka ilością ciasta. Jak to co, bułki. I w ten oto sposób powstały oponkowe bułeczki (przepis poniżej).



Oponki drożdżowe z serem i oponkowe bułeczki

Składniki:
  • 700 g mąki pszennej
  • 125 g ciepłego mleka
  • 250 g sera białego (ja użyłem sera typu włoskiego)
  • 50 g masła
  • 4 jajka
  • 100 g cukru
  • 1 łyżeczka soli
  • 10 g drożdży suszonych (1,5 opakowania) lub 20 g świeżych 
  • 1 łyka octu lub spirytusu (ja zapomniałam i wcale nie nasiąknęły tłuszczem)
  • olej do smażenia 
  • cukier puder do posypania
  • żółtko do posmarowania bułek
W garnku podgrzewamy mleko z masłem, pokrojonym na małe kawałki, do momentu aż będzie ciepłe (uważamy, żeby nie zagotować). Do dużej miski wsypujemy mąkę, roztarty w rękach ser, cukier, sól i drożdże (jeżeli używamy świeżych pamiętamy o rozczynie), mieszamy, najlepiej rękami, dodatkowo rozcierając ser. Dodajemy mleko z rozpuszczonym masłem, ocet lub spirytus i jajka dokładnie mieszamy. Ciasto wyjmujemy na oprószony mąką blat i wyrabiały do momentu, aż będzie gładkie i sprężyste (powinno odchodzić od rąk, w razie potrzeby dosypać mąki lub dolać mleka). Z ciasta formujemy kule, wkładamy ją do oprószonej mąką miski, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 1,5 godziny w ciepłe miejsce. Wyrośnięte ciasto dzielimy na pół, z jednej części robimy oponki a z drugiej oponkowe bułeczki  
Część ciasta przeznaczoną na oponki przekładamy na posypany mąką blat i wałkujemy na grubość ok. 0,5 cm. Wycinamy oponki, duże koło szklanką, małe kieliszkiem , gotowe oponki przykrywamy ściereczką i pozwalamy im wyrastać ok. 15 minut, W tym czasie na patelni lub w szerokim garnku rozgrzewamy olej (u mnie sięgał on mniej więcej do połowy patelni), Oponki wrzucamy na rozgrzany tłuszcz i smażymy z każdej strony, aż się zarumienią, nie odchodzimy od patelni nawet na chwilę, bo smaż się błyskawicznie. Usmażone oponki przekładamy na wyłożony papierowymi ręcznikami talerz, żeby odsączy je z tłuszczu. gotowe oponki przekładamy na talerz i obsypujemy cukrem pudrem.


Z drugiej części ciasta formujemy podłużne bułeczki, układamy na blaszce, przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 1 godzinę do wyrośnięcia. Wyrośnięte Bułki smarujemy roztrzepanym żółtkiem i pieczemy ok 20 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni.

Smacznego:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz